Nasze Przedszkole
Przedszkole Publiczne w Biadolinach Radłowskich jest placówką o dobrych tradycjach i wysokim poziomie nauczania. Świadczą o tym zarówno późniejsze wyniki w nauce naszych absolwentów. Nasi byli wychowankowie z powodzeniem kontynuują naukę w szkołach podstawowych, średnich oraz studiach wyższych. Sukcesy naszych wychowanków są dla nas dumą.
Nasze Przedszkole pragnie kontynuować i wzmacniać dobre strony, eliminując jednocześnie występujące słabości, aby nasi absolwenci bez kompleksów i z równych pozycji mogli kontynuować naukę. Absolwenci przedszkola, są wyposażeni nie tylko w odpowiednią wiedzę i umiejętności, ale także są pełni optymizmu, pogody ducha, potrafiący radzić sobie w różnych sytuacjach i umiejętnie rozwiązywać różne konflikty, są pełni wiary we własne możliwości i znają swoją wartość. Jest to szczególnie ważne w obliczu wyzwań, jakie obecne czasy stawiają przed polską oświatą. W związku z tym stale uaktualniamy najistotniejsze kwestie o które trzeba zadbać, chcąc zapewnić dzieciom odpowiedni poziom oferowanych usług wychowawczo – dydaktycznych i zdobyć uznanie wśród rodziców, dla których sprawa wyboru przedszkola jest sprawą priorytetową, mającą zapewnić ich dzieciom odpowiedni rozwój i powodzenie na dalszych szczeblach edukacji.
Budynek przedszkola w Biadolinach Radłowskich pochodzi z lat 30-tych. Do lat 80 – dziesiątych mieściła się w nim Szkoła Podstawowa. W roku 1989 został przekształcony w Przedszkole Publiczne do którego łącznie uczęszcza 50 dzieci. Obecnie placówka przeżywa swoją drugą młodość. Jest stopniowo odnawiany i modernizowany, aby w przyszłości był wizytówką Biadolin. Ma dwie sale dydaktyczne świetnie wyposażone, odnowione i zmodernizowane zaplecze kuchenne i sanitarne. W niedalekich planach jest termomodernizacja budynku, przystosowanie go dla osób niepełnosprawnych oraz powstanie pięknego placu zabaw.
Przedszkole pełni w środowisku znacząca rolę, jest nie tylko miejscem nauki dzieci, ale również organizatorem lub współorganizatorem licznych akcji, przedsięwzięć i imprez o charakterze wychowawczym, opiekuńczym, a także sportowym i kulturalnym. Swoją działalnością przyczynia się to tworzenia kulturalnej panoramy miejscowości.
System Wartości
Wartości uniwersalne to: piękno, dobro, prawda i miłość. Z tych wartości wynikają normy postępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierają największy wpływ na decyzje człowieka w wieku późniejszym.
We wspólnym działaniu nauczyciel i dziecko (a także rodzice) kierują się wartościami wyrażającymi się dążeniem do:
- czynienia dobra, uczciwości, prawdomówności,
- poznania prawdy, odkrywania rzeczywistości,
- respektowania wolności, godności własnej i drugiego człowieka, tolerancji, solidarności,
- poszukiwań i admirowania piękna.
Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy i miłości należy rozpatrywać, uwzględniając relacje między:
- prawdą a fałszem ( wartościami logiczno- poznawczymi),
- dobrem a złem (wartościami etycznymi),
- pięknem a brzydotą (wartościami estetycznymi).
Jednym ze sposobów wprowadzania dziecka w świat wartości jest baśń. Proponuje ona wzorce moralne, mówi, co dobre, a co złe, pomaga w rozpoznawaniu własnych emocji, trudności, konfliktów wewnętrznych, które dziecko przeżywa. Baśnie pobudzają do wczuwania się w emocje, których doświadczają główne postaci- dzieci stają się wrażliwsze na zło, niesprawiedliwość, ból.
Ogromne znaczenie mają również różne działania dzieci (związane z przeżywaniem) na podstawie baśni, np. zabawy dramowe, teatralne, odgrywanie ról, improwizacje plastyczno- muzyczno- ruchowe.
Do innych działań związanych z tworzeniem otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu wartości uniwersalnych należą:
- celebrowanie tradycji rodzinnych i świątecznych,
- wdrażanie programów edukacji prozdrowotnej, ekologicznej,
- kreowanie tożsamości regionalnej ( duma z bycia Polakiem, mieszkańcem ziemi kujawskiej),
- budzenie poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za siebie, działania swoje i innych,
- wprowadzanie dziecka w kolejne etapy edukacji zdecydowanie, pewnie, bez lęku ( osiąganie pełnej dojrzałości szkolnej).
Wizja
„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz, jeśli nie wie – wytłumacz, jeśli nie może – pomóż.”
Janusz Korczak
Nasze przedszkole jest nowoczesną, przyjazną placówką, w którym najważniejszą wartością jest dobro dziecka, jego wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości i jak najlepsze przygotowanie do podjęcia nauki w szkole. Umożliwiamy wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom.
Nasz program pracy wychowawczo – dydaktyczno - opiekuńczej, który ukierunkowany jest na potrzeby dziecka realizujemy we współpracy z rodzicami, którzy są współautorami życia przedszkola.
Kadra pedagogiczna, która czuwa nad rozwojem dzieci ustawicznie doskonali posiadane umiejętności, w swojej pracy stosuje nowoczesne metody i formy, a także opracowane przez siebie innowacje pedagogiczne.
Nasze przedszkole jest placówką bezpieczną, w której dzieci korzystają z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijają swoje zainteresowania i zdolności, również korzystając z oferty zajęć dodatkowych.
Przedszkole aktywnie współdziała ze środowiskiem lokalnym i promuje swoje osiągnięcia.
Misja
W urzeczywistnianiu naszej misji zaangażowany jest cały personel pedagogiczny, administracyjno-obsługowy, jak również rodzice, a efektem naszej wspólnej pracy jest przedszkole, w którym dzieci czują się ważne, bezpieczne i do którego przychodzą z radością.
WYCHOWUJEMY W DUCHU TOLERANCJI, WRAŻLIWOŚCI, KREATYWNOŚCI, DEMOKRACJI I TRADYCJI
System wartości preferowanych
w Przedszkolu Publicznym Biadolinach Radłowskich
Tolerancja
- Poszanowanie inności
- Życzliwość
- Humanizm
- Godność własna
- Partnerstwo
- Cierpliwość
- Gotowość do wysłuchania i brania pod uwagę poglądów innych
- Przyjmowanie odpowiedzialności za siebie i innych
Wrażliwość
- Miłość
- Piękno
- Dobro i zło
- Na słabszych, chorych, starszych
- Kultura osobista
- Radość i szacunek
- Dbałość o własny wygląd, zdrowie i samopoczucie
- Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresowych
- Empatia
- Opiekuńczość
- Umiejętność niesienia pomocy innym
Kreatywność
- Indywidualność
- Asertywność
- Praktycyzm
- Samodzielność
- Wytrwałość
- Spontaniczność
- Prezentacja własnego punktu widzenia
- Argumentowanie i obrona własnego zdania
- Elastyczność
- Poszukiwanie nowych rozwiązań
- Aktywność twórcza
Demokracja
- Otwartość
- Szczerość
- Prawdomówność
- Rzetelność
- Odpowiedzialność
- Uczciwość
- Sprawiedliwość
- Punktualność
- Terminowość
- Umiejętność współpracy
- Umiejętność negocjacji i osiągania porozumienia
- Podejmowanie decyzji grupowych
Tradycja
- Szacunek dla członków rodziny
- Szacunek dla osób starszych
- Duma z bycia Małopolaninem
- Polakiem i Europejczykiem
- Poszanowanie tradycji narodowych
- Kultywowanie obrzędów