Nasze Przedszkole

Przedszkole Publiczne w Biadolinach Radłowskich jest placówką o dobrych tradycjach i wysokim poziomie nauczania. Świadczą o tym zarówno późniejsze wyniki w nauce naszych absolwentów. Nasi byli wychowankowie z powodzeniem kontynuują naukę w szkołach podstawowych, średnich oraz studiach wyższych. Sukcesy naszych wychowanków są dla nas dumą.

Nasze Przedszkole pragnie kontynuować i wzmacniać dobre strony, eliminując jednocześnie występujące słabości, aby nasi absolwenci bez kompleksów i z równych pozycji mogli kontynuować naukę. Absolwenci przedszkola, są wyposażeni nie tylko w odpowiednią wiedzę i umiejętności, ale także są pełni optymizmu, pogody ducha, potrafiący radzić sobie w różnych sytuacjach i umiejętnie rozwiązywać różne konflikty, są pełni wiary we własne możliwości i znają swoją wartość. Jest to szczególnie ważne w obliczu wyzwań, jakie obecne czasy stawiają przed polską oświatą. W związku z tym stale uaktualniamy najistotniejsze kwestie o które trzeba zadbać, chcąc zapewnić dzieciom odpowiedni poziom oferowanych usług wychowawczo – dydaktycznych i zdobyć uznanie wśród rodziców, dla których sprawa wyboru przedszkola jest sprawą priorytetową, mającą zapewnić ich dzieciom odpowiedni rozwój i powodzenie na dalszych szczeblach edukacji.

Budynek przedszkola w Biadolinach Radłowskich pochodzi z lat 30-tych. Do lat 80 – dziesiątych mieściła się w nim Szkoła Podstawowa. W roku 1989 został przekształcony w Przedszkole Publiczne do którego łącznie uczęszcza 50 dzieci. Obecnie placówka przeżywa swoją drugą młodość. Jest stopniowo odnawiany i modernizowany, aby w przyszłości był wizytówką Biadolin. Ma dwie sale dydaktyczne świetnie wyposażone, odnowione i zmodernizowane zaplecze kuchenne i sanitarne. W niedalekich planach jest termomodernizacja budynku, przystosowanie go dla osób niepełnosprawnych oraz powstanie pięknego placu zabaw.

Przedszkole pełni w środowisku znacząca rolę, jest nie tylko miejscem nauki dzieci, ale również organizatorem lub współorganizatorem licznych akcji, przedsięwzięć i imprez o charakterze wychowawczym, opiekuńczym, a także sportowym i kulturalnym. Swoją działalnością przyczynia się to tworzenia kulturalnej panoramy miejscowości.

System Wartości

Wartości uniwersalne to: piękno, dobro, prawda i miłość. Z tych wartości wynikają normy postępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierają największy wpływ na decyzje człowieka w wieku późniejszym.

We wspólnym działaniu nauczyciel i dziecko (a także rodzice) kierują się wartościami wyrażającymi się dążeniem do:

  • czynienia dobra, uczciwości, prawdomówności,
  • poznania prawdy, odkrywania rzeczywistości,
  • respektowania wolności, godności własnej i drugiego człowieka, tolerancji, solidarności,
  • poszukiwań i admirowania piękna.

 

Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy i miłości należy rozpatrywać, uwzględniając relacje między:

  • prawdą a fałszem ( wartościami logiczno- poznawczymi),
  • dobrem a złem (wartościami etycznymi),
  • pięknem a brzydotą (wartościami estetycznymi).

 

Jednym ze sposobów wprowadzania dziecka w świat wartości jest baśń. Proponuje ona wzorce moralne, mówi, co dobre, a co złe, pomaga w rozpoznawaniu własnych emocji, trudności, konfliktów wewnętrznych, które dziecko przeżywa. Baśnie pobudzają do wczuwania się w emocje, których doświadczają główne postaci- dzieci stają się wrażliwsze na zło, niesprawiedliwość, ból.

Ogromne znaczenie mają również różne działania dzieci (związane z przeżywaniem) na podstawie baśni, np. zabawy dramowe, teatralne, odgrywanie ról, improwizacje plastyczno- muzyczno- ruchowe.

Do innych działań związanych z tworzeniem otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu wartości uniwersalnych należą:

  • celebrowanie tradycji rodzinnych i świątecznych,
  • wdrażanie programów edukacji prozdrowotnej, ekologicznej,
  • kreowanie tożsamości regionalnej ( duma z bycia Polakiem, mieszkańcem ziemi kujawskiej),
  • budzenie poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za siebie, działania swoje i innych,
  • wprowadzanie dziecka w kolejne etapy edukacji zdecydowanie, pewnie, bez lęku ( osiąganie pełnej dojrzałości szkolnej).

Wizja

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz, jeśli nie wie – wytłumacz, jeśli nie może – pomóż.”
Janusz Korczak

Nasze przedszkole jest nowoczesną, przyjazną placówką, w którym najważniejszą wartością jest dobro dziecka, jego wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości i jak najlepsze przygotowanie do podjęcia nauki w szkole. Umożliwiamy wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom.

Nasz program pracy wychowawczo – dydaktyczno - opiekuńczej, który ukierunkowany jest na potrzeby dziecka realizujemy we współpracy z rodzicami, którzy są współautorami życia przedszkola.

Kadra pedagogiczna, która czuwa nad rozwojem dzieci ustawicznie doskonali posiadane umiejętności, w swojej pracy stosuje nowoczesne metody i formy, a także opracowane przez siebie innowacje pedagogiczne.

Nasze przedszkole jest placówką bezpieczną, w której dzieci korzystają z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijają swoje zainteresowania i zdolności, również korzystając z oferty zajęć dodatkowych.

Przedszkole aktywnie współdziała ze środowiskiem lokalnym i promuje swoje osiągnięcia.

Misja

W urzeczywistnianiu naszej misji zaangażowany jest cały personel pedagogiczny, administracyjno-obsługowy, jak również rodzice, a efektem naszej wspólnej pracy jest przedszkole, w którym dzieci czują się ważne, bezpieczne i do którego przychodzą z radością.

WYCHOWUJEMY W DUCHU TOLERANCJI, WRAŻLIWOŚCI, KREATYWNOŚCI, DEMOKRACJI I TRADYCJI

 

System wartości preferowanych

w Przedszkolu Publicznym Biadolinach Radłowskich

Tolerancja

  1. Poszanowanie inności
  2. Życzliwość
  3. Humanizm
  4. Godność własna
  5. Partnerstwo
  6. Cierpliwość
  7. Gotowość do wysłuchania i brania pod uwagę poglądów innych
  8. Przyjmowanie odpowiedzialności za siebie i innych

Wrażliwość

  1. Miłość
  2. Piękno
  3. Dobro i zło
  4. Na słabszych, chorych, starszych
  5. Kultura osobista
  6. Radość i szacunek
  7. Dbałość o własny wygląd, zdrowie i samopoczucie
  8. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresowych
  9. Empatia
  10. Opiekuńczość
  11. Umiejętność niesienia pomocy innym

Kreatywność

  1. Indywidualność
  2. Asertywność
  3. Praktycyzm
  4. Samodzielność
  5. Wytrwałość
  6. Spontaniczność
  7. Prezentacja własnego punktu widzenia
  8. Argumentowanie i obrona własnego zdania
  9. Elastyczność
  10. Poszukiwanie nowych rozwiązań
  11. Aktywność twórcza

Demokracja

  1. Otwartość
  2. Szczerość
  3. Prawdomówność
  4. Rzetelność
  5. Odpowiedzialność
  6. Uczciwość
  7. Sprawiedliwość
  8. Punktualność
  9. Terminowość
  10. Umiejętność współpracy
  11. Umiejętność negocjacji i osiągania porozumienia
  12. Podejmowanie decyzji grupowych

Tradycja

  1. Szacunek dla członków rodziny
  2. Szacunek dla osób starszych
  3. Duma z bycia Małopolaninem
  4. Polakiem i Europejczykiem
  5. Poszanowanie tradycji narodowych
  6. Kultywowanie obrzędów